W ramach współpracy proponujemy działania zmierzające do optymalizacji procesów zakupowych
W ramach współpracy proponujemy działania zmierzające do usprawnienia procesów zakupowych
Tworzymy strategie zakupowe wpisujące się w cele całego przedsiębiorstwa.
Oceniamy możliwość uzyskania oszczędności w poszczególnych kategoriach zakupowych.
Dokonujemy analizy procesów zakupowych
Badamy istniejącą organizację zakupową oraz pomagamy w jej usprawnieniu.
Oceniamy możliwość zastosowania bardziej efektywnych narzędzi zakupowych.
Jako że wywodzimy się z doradztwa strategicznego, posiadamy głęboką wiedzę i doświadczenie w opracowywaniu strategii korporacyjnych, szczególnie w obszarze zakupów.
Oferujemy ustrukturyzowane podejście, przekładając cele firmy (np. poziom EBIT, pozycja na rynku) na wytyczne dotyczące procesu, organizacji oraz sourcingu.
Możemy również zapewnić ukierunkowane wsparcie w poszczególnych obszarach strategicznych poprzez:
• Rozwój systemu zakupów KPI (cele w zależności od roli w organizacji, systemu motywacyjnego, zautomatyzowanych narzędzi śledzenia KPI)
• Transformację zakupów
• Ocena obecnej strategii zakupowej
• Ocena strategii korporacyjnej pod kątem celów strategicznych i wyzwań do realizacji dla obszaru Zakupów
• Dekompozycja celów strategicznych przedsiębiorstwa (np. docelowy poziom EBIT, ROE, ROCE) i przełożenie na obszar / cele dla Zakupów
• Budowa systemu kluczowych mierników efektywności (KPI) dla obszaru Zakupów, wypracowanie wartości docelowych i ścieżki dojścia
• Wdrożenie systemu KPI w organizacji (warsztaty z tematyki zarządzania przez cele, budowa narzędzia informatycznego do śledzenia osiąganych wartości dla poszczególnych mierników, budowa systemu do raportowania i zarządzania miernikami dla kadry menedżerskiej
• Budowa strategii zakupowej dla koncernów / holdingów zdecydowanych na wdrożenie zakupów centralnych
• Szczegółowa strategia zakupowa na poziomie kategorii w ramach centralizacji zakupów – możliwość rozszerzenia o szacunek oszczędności, proponowane zmiany organizacyjne, procesowe i narzędziowe
Dwuetapowe podejście usprawniające wykorzystanie narzędzi i metod:
• Ocena możliwości stopnia wykorzystania aktualnych narzędzi w procesie osiągania oszczędności
• Szybka poprawa możliwości wykorzystania stosowanych narzędzi.
Posiadamy stosowne doświadczenie w zakresie analizy systemów zakupów w odniesieniu do ich atrakcyjności i efektywności.
Dysponujemy najlepszymi i gotowymi do użycia przykładami narzędzi i metod, takich jak drzewa zakupowe, RFI/RFP, analizy wydatków zakupowych i wiele innych.
• Wykorzystanie narzędzi e-procurement- eRFX oraz aukcji elektronicznych
• Wykorzystanie Ms Excel w zakupach
• Skuteczne prezentacje zakupowe
• Opracowanie draftów/ formatów zapytania o informacje/ ofertowego/ o cenę
• Wymagania dotyczące systemu IT wspierającego zakupy
• Budowa oraz wdrożenie bazy dostawców
• Ankieta satysfakcji dostawców
• Analityczne wsparcie negocjacji
• Audyt potencjalnych/ aktualnych dostawców
Oferujemy jako analizę stanu wyjściowego 2-etapową ocenę stosowanych narzędzi zakupowych:
• Mapowanie kluczowych działań zakupowych – wskazanie kroków oraz uczestników.
• Wskazanie nieefektywności dla których proponowane są odpowiednie rozwiązania.
Pomiar czasu trwania kluczowych etapów procesu zakupów; utworzenie wewnętrznego benchmarku w celu pokazania obszarów i jednostek działających poniżej rynkowych standardów.
Procesy docelowe – wsparcie w koncepcji i wdrażaniu (również wcześniej nie istniejących) oraz kształtowanie organizacji zakupowych poprzez nowe procesy oraz procedury).
• Mapowanie procesów
• Definicja docelowych procesów
• Przygotowanie + wdrożenie aktualizacji/ nowej procedury zakupowej
• Zapewnienie udziału zakupów w procesie budżetowania
• Definicja + wdrożenie zakupowych procesów kontrollingowych
• Pomiar kroków procesów zakupowych – definicja i wdrożenie wskaźników
• Pomiar obciążenia kupców – ilość postępowań/ zapotrzebowań
W ramach wsparcia w tym obszarze najczęściej na początku badamy zastaną organizację zakupową wskazując główne przyczyny nieefektywności w oparciu o koncepcję Kupca Wiodącego/ menedżerów kategorii zakupowej. Możemy wesprzeć Klienta w trudnym okresie przekształceń w organizacji przyjmując odpowiedzialność za działania operacyjne w ramach Czasowego Zarządzania Zakupami (Interim Management).
Szeroki zakres szkoleń i coachingu we wszystkich obszarach zakupowych.
Organizacja szytych na miarę programów szkoleniowych - Akademii Zakupowych CIPS.
• Ocena organizacji zakupowej
• Identyfikacja jednostek zakupowych zaangażowanych w/ realizujących proces zakupowy
• Ocena potencjału pracowników jednostki zakupowej
• Definicja ścieżki kariery + wymagań + planu rozwoju/ szkoleń
• Podział organizacji na funkcje operacyjne/ transakcyjne, strategiczne
• Definicja docelowej struktury zakupowej/ podział kategorii
• Definicja poziomów hierarchii zakupowej – kupiec, analityk, kupiec wiodący, dyrektor itp.
• Wdrożenie funkcji Kupca Wiodącego/ menadżera kategorii zakupowej – definicja warsztatu + wskazanie najlepszych praktyk
• Organizacja szytego na miarę programu rozwoju kompetencji zakupowych
Najczęściej proponujemy dwuetapowe podejście:
• Identyfikacja, pomiar i priorytetyzacja oszczędności
• Trwałe wdrożenie zidentyfikowanych możliwości optymalizacji wydatków w kluczowych kategoriach
Posiadamy szeroką bazę benchmarków branżowych, przykładów referencyjnych oraz kluczowych czynników sukcesu projektów optymalizacji wydatków zakupowych.
Naszą przewagę jest wiedza na temat różnych sektorów gospodarki pozwalająca szybko zidentyfikować i zrealizować potencjał oszczędności.
• Planowanie zakupów
• Powiązanie celów firmy z zakupami – przełożenie na wynik, np. na zysk operacyjny (EBIT)
• Kategoryzacja wydatków
• Ocena potencjału oszczędności
• Identyfikacja quick wins / kategorii do szybkiego wdrożenia
• Wsparcie w sourcing wybranej kategorii • Wdrożenie programu sourcingowego (kilka kategorii poddawanych optymalizacji)
• Przygotowanie negocjacji w wybranej kategorii
• Udział w negocjacjach wybranej kategorii
• Poszukiwanie alternatywnych dostawców
• Optymalizacja zapisów umownych
• Kalkulacja TCO
• Definica + wdrożenie SLAOpracowanie i wdrożenie alternatywnych strategii zakupowych – np. supplier fitness program/ supplier development strategy
• Koncepcja i wdrożenie strategii Low Cost Country Sourcing
• Organizacja + wdrożenie Grup Zakupowych
• Centralizacja zakupów w Grupie Kapitałowej / wewnątrz organizacji
Najczęstsza, standardowa forma współpracy, którą oferujemy. Prowadzone przez nas projekty zawsze realizowane są przez łączony zespół złożony z pracowników PROFITII i Klientów, z określonym zakresem czasowym i przedmiotowym, i oczywiście kończą się wymiernymi efektami dla Klientów.
Jest to specyficzny rodzaj współpracy. W określonych przypadkach nasi konsultanci mogą w ramach zarządzania tymczasowego przejąć częściowo odpowiedzialność za działalność operacyjną obszaru zakupów u Klienta. Taki model stosują np. firmy przekształcające przy pomocy konsultantów zakupy w profesjonalną organizację opartą na koncepcji Kupca Wiodącego. Ważną cechą takiego modelu współpracy jest jego przejściowość – zwykle do momentu powołania osoby na stałe zajmującej dane stanowisko.
Oferujemy szeroką bazę szkoleń ze wszystkich zagadnień zakupowych. Współpraca w ramach szkoleń obejmuje na ogół kilka dni dedykowanych warsztatów dla kupców z najbardziej przydatnych dla nich grup tematycznych (np. analizy zakupowe, budowa portfela dostawców, negocjacje) ustalonych z kadrą zarządzającą.
Dedykowane wsparcie zwykle dla menedżerów obszaru zakupowego. Może przyjąć formę jednorazowego kilkugodzinnego spotkania bądź serii spotkań w celu przekazania wiedzy nt. metodyki zakupów, najlepszych praktyk rynkowych i konkretnych menedżerskich wyzwań.
Naszą ambicją jest oferowanie Klientom profesjonalnych usług doradczych, dzięki którym w wymierny sposób będą mogli usprawnić działanie obszaru zakupowego w firmie. Chcemy też być wynagradzani za konkretne osiągnięte z Klientami rezultaty i chętnie współpracujemy w oparciu o elastyczne formy wynagrodzenia, takie jak „premia za zadowolenie” czy „premia za wynik„
Ustalony budżet projektu w oparciu o stałą dzienną stawkę za konsultanta. Zastosowanie: Koncepcyjne projekty mające na celu zmianę strategii lub zmianę operacyjną
Stała stawka plus premia za zadowolenie Klienta z dostarczenia wyników projektu Zastosowanie: Koncepcyjne projekty i wdrożenia zmian w organizacji, procesach, narzędziach i metodach Klienta
Premia za ryzyko Stałe wynagrodzenie plus % uzyskanych oszczędności